Hoe kan je op een goedkope manier etenswaar stomen?

Hallo,

Als student kan ik niet veel geld uitgeven. Maar ik wil
wel zo gezond mogelijk eten. Ik hoor de laatste tijd
goeie dingen over eten die gestoomd zijn.

Mijn vragen hierover zijn:

- Welke producten worden er bij het stomen gebruikt?
+ Waar zijn die producten verkrijgbaar?
+ Zijn ze prijzig?

- Kost het veel moeite om etenswaren te stomen?

Bedankt!

Toegevoegd na 1 uur:
In welke apparaten stomen jullie het etenswaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Apparaten? Welnee. Gewoon een stoommandje van een paar euro in een gewone pan met een klein laagje water onderin. Het water kookt, de groenten liggen op het mandje boven de stoom, deksel op de pan, zo klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik dit ook! Werk prima, helemaal geen dure apparaten voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik ook. Ideaal ding. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (4)

Sperzibonen aardappelen bloemkool broccolli wortels (paprika kan ook wel) je kunt zelfs kip stomend bakken, gewoon in de pan gooien met een beetje water kruiden erover heen en afentoe wat water bijvullen en kijk of het goed gekookt is. Er zijn zoveel mogelijkheden want je gaat het uiteindelijk stomen en dat kun je bijna met alles wel en al deze dingen zijn verkrijgbaar bij supermarkten. Ah dirk c1000 plus etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de meeste verse produkten prima te stomen zijn. Iets als rijst of pasta is wellicht lastig.
Bij stomen hoeft in principe geen vet/olie toegevoegd te worden en gaat er tov koken minder voedingsstoffen verloren. daarmee wordt het als gezond bestempeld. (Ik zie trouwens geen bezwaar tegen bakken,braden koken etc maar dat is mijn mening)
Heb je geen stoompan dan zou je bv een vergiet in een grote pan kunnen hangen met n laagje water. Ben je echt n diehard arme student en lukt zelfs dat niet dan zou je kop en schotel in een pan kunnen plaatsen met kopje onder en schotel met eten erboven. (zorg bij produkten als vis voor een bodempje bv van bakpapier of alu-folie anders valt t uitelkaar)
Zolang je zorgt dat er water in de pan blijft is dit een eenvoudige manier van koken, je hoeft alleen maar te wachten tot het gaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ervan uitgaan dat je alle harde groentes kan stomen. Groentes zoals witlof en spitskool worden snel papperig.
Vlees kan je ook stomen als het dun gesneden is ( anders duurt het heel lang) maar ik vind het er niet smakelijk uit zien. En aangezien je toch vetten nodig hebt, heb ik besloten dat te bakken. vis kan ook perfect
Aardappelen kan je makkerlijk stomen, pasta en rijst kan ook maar duurt weer erg lang.
Voor het kruiden kan je verse kruiden gebruiken of uit een potje
Je kan bij de toko stoom mantjes kopen of een stoom apparaat bij een bcc ofzo ik heb er een gekocht voor €30. En voor mij alleen is dat prima
Eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben een stoomkoker van de Kijkshop van ongeveer 36 euro (website). Je kunt er bijna alles in stomen. Naast gezond, lekker en heel makkelijk (je stopt het erin, zet 'm aan en je kunt je met iets anders bezig gaan houden). Vlees bakken we eerst kort aan voor de kleur en het korstje, daarna stomen we het gaar. We gebruiken 'm voor aardappels, rijst, harde groenten, vlees.